Latviešu valoda I

  • Lektori
  • Agita Zariņa-Stūre |

 
  Latviešu valodas mācību kursa programma veidota, ņemot vērā vairākus mācību satura
un pieejas akcentus.


• Valodu mācību jomas kursos skolēns nostiprina un pilnveido visas valoddarbības prasmes (lasīt, rakstīt, runāt, klausīties), padziļina izpratni par valodas nozīmi saziņā (īpaši
digitālajā un rakstveida saziņā ar dažādu mediju starpniecību), par valodas struktūru,
tekstu un tekstveidi. 


• Mācot latviešu valodu, svarīgi mācību saturā iekļaut tematus arī par latviešu valodas sociālo dabu, proti, par latviešu valodas lomu, lietojumu, statusu Latvijas sabiedrībā un apguves procesu, mācīšanās grūtībām, to pārvarēšanas ceļu meklējumiem. Valoda nav atraujama no cilvēka un no sabiedrības kopumā. Lai veidotu cieņpilnas attiecības starp dažādu kultūru un valodu cilvēkiem un veicinātu latviešu valodaskā sabiedrības integrācijas valodas lomu Latvijā, ir jāzina un jāizprot ar valodas statusu un lietojumu saistītie jautājumi.  


• Saskatot līdzīgo un atšķirīgo starp vairākām apgūstamām valodām, skolēniem iespē­jams dziļāk izprast valodniecības jēdzienus, dažādu valodas parādību funkcionalitāti un nozīmi praktiskās valodas lietojuma situācijās.  


• Literatūras un citu tekstu lasīšana un izzināšana ir skolēnu domāšanas, zināšanu un
pasaules izpratnes pamats. Daudzveidīgu tekstu izmantošana īpaši palielinās digitā­lajā komunikācijā, sociālajos medijos un cita veida elektroniskajā saziņā. Svarīgi ir veicināt jauniešu prasmi ne tikai lasīt (pārskatīt) tekstus, bet tajos arī iedziļināties, saprast to, kas ir izteikts tieši, un to, kas tikai nojaušams, pievēršot uzmanību noteiktu vārdu, vārdformu un interpunkcijas vai citu zīmju lietojumam.  
 

• Latviešu valodas mācību kursā vidusskolā tāpat kā pamatskolā īpaša uzmanība ir pievērsta teksta tapšanas posmiem: melnraksta veidošanai, atgriezeniskās saites iegūšanai no skolotāja, teksta uzlabošanai un tīrraksta veidošanai, koncentrējoties uz teksta tapšanas procesu gan kā noteiktas grupas kopdarbu, gan kā nozīmīgu mācību
darba sastāvdaļu.


•  Programma paredz iegūt sistematizētu pārskatu par latviešu valodas
funkcionālo stilu sistēmu, to raksturīgākajām iezīmēm, atsevišķa stila dominanti un
nereti arī vairāku stilu apvienojumu tekstā. Pētot dažādas stila iezīmes, skolēni pilnveido
un bagātina savu valodu, iepazīst jaunus tekstu žanrus, dziļāk izprot valodas stilistiskos, emocionāli ekspresīvos un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus. 

Latviešu valodas mācību saturā ir turpināta nozīmīgāko gramatikas tematu apguve un nostiprināšana, pievēršot uzmanību to jēgas un lietojuma apzināšanai.
Vidējās izglītības pakāpē, nostiprinot gan pamatskolā apgūto, gan paplašinot un pilnveidojot skolēnu zināšanas par valodas struktūras jautājumiem, ir paredzēta skolēnu izpratnes veidošana par valodas sistēmu kopumā, par tās līmeņiem un valodas parādību savstarpējo sakaru. 

 

Informācija par kursiem

Kursa mērķi

Kursa tēmas

Kursa metodoloģija

Kursa materiāls 1.pusgadam

Resursi

Vērtējumi

Coaches

Agita Zariņa-Stūre

Agita Zariņa-Stūre