10.BASIC/PA-Sociālās zinātnes I
- Arkādijs Karavājevs |
Tāpat kā pamatizglītībā, arī vidējās izglītības pakāpē mācību saturs ir veidots, fokusējoties uz skolēnam būtiskāko, lai veidotos lietpratība (kompetence) kā komplekss skolēna mācīšanās rezultāts ilgākā laika periodā. Mācību saturs ir organizēts saskaņā ar mācību satura būtiskākajiem pamatjēdzieniem jeb lielajām idejām (Li), kas skolēnam jāapgūst, lai veidotos vienota izpratne par apkārtējo pasauli un sevi tajā. Lielās idejas veido obligātā mācību satura strukturālo ietvaru; tām atbilstoši aprakstītas prasības mācību satura apguvei jeb plānotie skolēnam sasniedzamie rezultāti, pabeidzot noteiktu izglītības pakāpi.Sociālās un pilsoniskās mācību jomas saturs ir strukturēts sešās lielajās idejās, kuras tiek kopīgi attīstītas visos sociālās un pilsoniskās mācību jomas kursos. Katra lielā ideja satur kompleksus sasniedzamos rezultātus. Sasniedzamie rezultāti formulēti no skolēna pozīcijām, akcentējot likumsakarības un skolēnam nozīmīgus mērķus.Lielās idejas palīdz skolēnam uztvert apkārtējo pasauli un kopsakarības, ļauj fokusēties uz būtiskāko un, jau no pirmsskolas pēctecīgi attīstot izpratni, skaidri saprast, ko viņš mācās un kur viņam šīs zināšanas un prasmes noderēs. Lielās idejas ir ietvars, kas ļauj gan skolēnam, gan skolotājam pievērst uzmanību galvenajam. Sociālās un pilsoniskās mācību jomas lielās idejas, par kurām skolēns veido izpratni arī pamatkursā vēsture un sociālās zinātnes I.
Informācija par kursiem
Sociālās zinātnes I
Kursā skolēni apgūst visus sociālās un pilsoniskās mācību jomas standartā ietvertos optimālā mācību satura apguves līmeņa sasniedzamos rezultātus.Sociālās un pilsoniskās mācību jomas apguves mērķis skolēnam: skolēns skaidro pasau les notikumus, to cēloņsakarības un idejisko pamatu pagātnē un tagadnē, pauž savu attieksmi pret sabiedriskajiem, ekonomiskajiem, politiskajiem procesiem un atbildīgi iesaistās tajos, pieņem lēmumus, kas saistīti ar karjeru un nākotnes iespējām un pozitīvi ietekmē labklājību lokāli un globāli, pamana netaisnību un rīkojas tā, lai to novērstu, ar cieņu un izpratni izturas pret sabiedrības daudzveidības izpausmēm.
Kursa Sociālās zinātnes I apguves mērķis un uzdevumi ir dot iespēju skolēnam:
• paplašināt pamatizglītības posmā iegūtās vēstures zināšanas un zināšanas par procesiem sabiedrībā;
• izprast sabiedrības un indivīda savstarpējās attiecības un to regulējumus;
• meklēt un saskatīt likumsakarības starp notikumiem pagātnē un tagadnē;
• kritiski vērtēt plašsaziņas līdzekļos izmantotos paņēmienus kā sabiedrības viedokļa veidošanas rīkus;
• izprast vēstures lomu sabiedrības viedokļa veidošanās procesā;
• izvērtēt apkārtējos notikumus no dažādām perspektīvām;
• izprotot pārdomātas un ilgtspējīgas saimniekošanas nozīmi, atbildīgi rīkoties ar savām finansēm;
• izprast un ievērot demokrātiskas sabiedrības pamatvērtības;
• novērtēt kultūru daudzveidību un saudzīgi izturēties pret kultūras un vēstures mantojumu;
• pieņemt pārdomātus, izsvērtus un atbildīgus lēmumus savas un apkārtējo dzīves kvalitātes uzlabošanai;
• izteikt, pamatot un aizstāvēt savu viedokli;
• izprast likumsakarības, kas nosaka tirgus darbības principus un tirgus dalībnieku izturēšanos;
• analizēt saimnieciskās darbības mērķus mikrolīmenī un makrolīmenī;
• analizēt ekonomisko procesu norisi, tos raksturojošos rādītājus un savstarpējo saistību, kā arī iespējas un līdzekļus ietekmēt šo procesu norisi.
Sociālās zinātnes I
PAMATKURSA MĒRĶIS UN UZDEVUMI:
Pamatkursā Sociālās zinātnes I skolēni apgūst standartā ietvertos optimālā mācību satura apguves līmeņa sasniedzamos rezultātus Sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā, kas attiecināmi uz šo kursu. Sociālās un pilsoniskās mācību jomas apguves mērķis skolēnam ir attīstīt viņa kompetenci tā, lai viņš spētu: skaidrot lokālus, valstiskus un pasaules notikumus, to cēloņsakarības, paust savu attieksmi pret sabiedriskajiem, ekonomiskajiem, politiskajiem procesiem un atbildīgi iesaistīties tajos, pieņemt lēmumus, kas saistīti ar karjeru, nākotnes iespējām un tā pozitīvi ietekmēt labklājību lokāli un globāli, pamanītu netaisnību un rīkotos tā, lai to novērstu, ar cieņu un izpratni izturētos pret sabiedrības daudzveidības izpausmēm.
Pamatkursa Sociālās zinātnes I mērķi ir attīstīt skolēna kompetenci tā, lai viņš spētu:
● izprast sabiedrības un indivīda savstarpējās attiecības un to regulējumu;
● kritiski vērtēt medijos izmantotos paņēmienus kā sabiedrības viedokļa veidošanas rīkus;
● atbildīgi rīkoties ar savām finansēm, izprotot pārdomātas un ilgtspējīgas saimniekošanas nozīmi;
● izprast un ievērot demokrātiskas sabiedrības pamatvērtības;
● pieņemt pārdomātus, izsvērtus un atbildīgus lēmumus savas un apkārtējo dzīves kvalitātes uzlabošanai;
● izteikt, pamatot un aizstāvēt savu viedokli;
● izprast likumsakarības, kas nosaka tirgus darbības principus un tirgus dalībnieku izturēšanos;
● analizēt saimnieciskās darbības mērķus mikrolīmenī un makrolīmenī;
● analizēt ekonomisko procesu norisi, to raksturojošos rādītājus un savstarpējo saistību, kā arī iespējas un līdzekļus ietekmēt šo procesu norisi.
Pamatkursa Sociālās zinātnes I uzdevumi ir dot iespēju skolēnam:
• paplašināt pamatizglītības posmā sociālo zinību kursā iegūtās zināšanas par procesiem sabiedrībā;
• analizēt sabiedrības un indivīda savstarpējās attiecības un to regulējumus;
• vērtēt plašsaziņas līdzekļos izmantotos paņēmienus kā sabiedrības viedokļa veidošanas rīkus;
• izvērtēt apkārtējos notikumus no dažādām perspektīvām;
• apgūt prasmes atbildīgi rīkoties ar savām finansēm;
• izprast un konkrētās situācijās atpazīt demokrātiskas sabiedrības pamatvērtības;
• mācīties pieņemt pārdomātus, izsvērtus, atbildīgus lēmumus savas un apkārtējo dzīves kvalitātes uzlabošanai;
• apgūt prasmi izteikt, pamatot un aizstāvēt savu viedokli;
• analizēt likumsakarības, kas nosaka tirgus darbības principus un tirgus dalībnieku izturēšanos;
• salīdzināt un vērtēt saimnieciskās darbības mērķus mikrolīmenī un makrolīmenī;
• izzināt ekonomisko procesu norisi, to raksturojošos rādītājus, šo rādītāju savstarpējo saistību, kā arī savas iespējas un sev pieejamos līdzekļus, lai ietekmētu šo procesu norisi.