10.BASIC/PA-LATVIEŠU VALODA I
- Ina Mole |
- Māra Jansone |

Vispārējās vidējās izglītības satura īstenošanas mērķis ir lietpratīgs skolēns, kurš apzinās savas personiskās spējas un intereses mērķtiecīgai personiskās un profesionālās nākotnes veidošanai, kurš ciena sevi un citus, padziļina zināšanas, izpratni, prasmes un turpina nostiprināt vērtības un tikumus atbilstoši saviem nākotnes mērķiem, atbildīgi, inovatīvi un produktīvi darbojas savas personības, ģimenes, labklājīgas un ilgtspējīgas Latvijas valsts un pasaules veidošanā. Vidējās izglītības pakāpes loma ir dot iespēju jauniešiem mācīties, atbilstoši viņu interesēm un nākotnes mērķiem, padziļinot un vispārinot pamatizglītībā apgūto.Lietpratība jeb kompetence ir indivīda spēja kompleksi lietot zināšanas, prasmes un paust attieksmes, risinot problēmas reālās dzīves mainīgajās situācijās. Tā ir spēja adekvāti lietot mācīšanās rezultātu noteiktā kontekstā (izglītība, darbs, personiskās un sabiedriski politiskās aktivitātes). Kompetence ir kompleksa – tā ietver zināšanas, izpratni, prasmes un ieradumus, kas balstīti vērtībās un saistīti ar motivāciju un gribu.
Course Information
Kursa mērķis un uzdevumi
Valodas mācību jomas apguves mērķis ir skolēna prasmes:
• lietot valodas kā domāšanas līdzekli izziņā, ietverot mācību satura apguvi dažādās jomās un pašizziņu;
• sazināties atbilstoši formālās un neformālās valodas situācijām;
• izvērtēt dažādus informācijas avotus un izvēties sev nepieciešamos faktus;
• formulē savu attieksmi, skaidri izteikt un pamatot savus argumentus gan dzimtajā valodā, gan svešvalodā;
• izmantot visas sev zināmās valodas starpkultūru saziņā.
Latviešu valodas kursa apguves mērķis ir skolēna valodas pratība:
• izprast valodu situāciju Latvijā un latviešu valodas statusa nozīmi sabiedrībā un personiskās identitātes tapšanā;
• apzināties un vērtēt latviešu valodas reģionālo un sociālo daudzveidību;
• prasmīgi izmantot latviešu valodas zināšanas daudzveidīgās mācību situācijās un dzīves jomās;
• lietpratīgi lietot medijus, meklēt un analizēt informāciju, kritiski izvērtēt mediju vēstījumus;
• mērķtiecīgi veidot savu individuālo rakstīšanas stilu, patstāvīgi organizējot un plānojot tekstu radīšanas procesu;
• zināt un atbilstoši izmantot stilistiskos un emocionāli ekspresīvos valodas līdzekļus lietišķo, populārzinātnisko un literāro (māksliniecisko) tekstu veidošanā;
• izprast valodu kā zīmju sistēmu, nošķirot dažādu līmeņu valodas vienības un apzinoties to savstarpējo sakaru un nozīmi teksta kā veseluma izveidē;
• prasmīgi izmantot pareizrakstības, gramatikas un leksikogrāfijas avotus un citus lingvistiskos resursus, nostiprinot latviešu valodas pareizuma līmeni un rodot idejas radošai izpausmei ar valodas starpniecību.
Latviešu valodas kursa uzdevumi ir
• attīstīt un pilnveidot skolēnu valoddarbības prasmes – klausīšanos, lasīšanu, runāšanu, rakstīšanu;
• veidot izpratni par valodu situāciju Latvijā un latviešu valodas statusa nozīmi sabiedrībā un personiskās identitātes tapšanā, kā arī latviešu valodas reģionālo un sociālo daudzveidību;
• veidot skolēnu interesi par daudzveidīgām latviešu valodas apguves iespējām un tās izmantojumu dažādās sadzīves situācijās, mācību procesā un turpmākajā profesionālajā darbībā;
• padziļināt skolēnu prasmi lietpratīgi lietot medijus un kritiski izvērtēt to vēstījumus;
• organizējot un plānojot tekstu radīšanas procesu, pievērst uzmanību skolēnu individuālās valodas (idiolekta) un valodas stila pilnveidei;
• veidot izpratni par valodu kā zīmju sistēmu, dažādu līmeņu valodas vienībām, to savstarpējiem sakariem un nozīmi teksta izveidē;
• attīstīt prasmi izmantot dažādu valodniecības resursus, lai nostiprinātu skolēnu latviešu valodas pareizuma līmeni un bagātinātu viņu valodu;
• veicināt caurviju prasmju attīstību un ētiskās vērtībās balstītu ieradumu veidošanos, iekļaujot latviešu valodas apguves laikā noteiktus konteksta tematus un padziļinātās mācīšanās pieejas uzdevumus.
Coaches

Ina Mole

Māra Jansone